معرفی مجله

درآمد

  • چرا فقه بازی‌های مجازی؟

    با اینکه چند دهه از حضور بازی‌های رایانه‌ای در زندگی اجتماعی انسان‌ها می‌گذرد، لکن با این وصف، باز هم از منظر فقهی در زمره مسائل مستحدث به شمار می‌رود. این مستحدث بودن، هم از روی توسعه روزافزون این بازی‌ها و درگیر کردن هرچه بیشتر افراد جامعه ـ اعم از خردسال و بزرگسال ـ به خود است و هم به خاطر عدم بررسی فقهی جدی زوایای مختلف این بازی‌ها از سوی فقه‌پژوهان است.

مأخذشناسی

  • نمایه مقالات بازی‌های رایانه‌ای

    هرچند می توان از مقالات و پژوهش های متعددی در حوزه بازی های رایانه ای سخن گفت، اما به طور قطع این تعداد مقالات با توجه به گستردگی اترگذاری و ابعاد مختلف موضوع چندان مورد قبول و زیاد نیست. در عین حال نگاشته حاضر با هدف آشنایی با فعالیت های انجام شده و مأخذشناسی مسئله بازی های رایانه ای به گردآوری و نمایه سازی مقالات در این زمینه پرداخته و این مقالات را در دسته های مختلف، فقهی و حقوقی، آموزشی و توانبخشی، اجتماعی و تربیتی، اقتصادی و هنر جهت آشنایی معرفی نموده است.

  • کتاب‌شناسی فقهِ بازی‌های رایانه‌ای

    در رابطه با فقه بازی‌های رایانه‌ای، کتاب‌های زیادی نگاشته نشده است. دراین‌باره، تنها به دو کتاب برخورد کردیم که اولی مجموعه مقالاتی در رابطه با معضلات فرهنگی و اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای بود که به دلیل فقر منابع فقهی، ذکر آن را خالی از لطف ندیدیم. دومی نیز برخی از مباحث بازی‌های رایانه‌ای را از منظر فتوایی بررسی کرده است.

موضوع‌شناسی و آسیب‌شناسی

شریعت و بازی: ترویج یا توبیخ؟

شریعت و انتقال مفاهیم از طریق بازی

«بازی» به خودیِ خود یک عنوان شناخته‌شده فقهی نیست، بلکه یک عنوان عرفی با معنای موسَّع است، به نحوی که حل معما، سرگرمی‌ها، مسابقات، انواع ورزش‌ها، ویدیوگیم‌ها و... را به یکسان «بازی» می‌خوانند.

ادامه

پیامبر اکرم در مسابقات ورزشی شرکت می‌کردند

رویکرد معصومان نسبت به بازی و تفریح، مسئله کمتر کارشده‌ای است، چه رسد به رویکرد ایشان نسبت به بازی‌های بزرگ‌سالان. حجت‌الاسلام ناصرالدین انصاری قمی اما با قرار دادن تبحرش در حدیث در کنار تسلطش بر وقایع تاریخی، مطالب جالب و کمتر شنیده‌شده‌ای را دراین‌باره بیان می‌کند. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، از معدود تاریخ‌پژوهانی است که به این وجوه ناشناخته زندگی معصومان می‌پردازد، امری که گفت‌وگو با او را همواره لذت‌بخش می‌سازد.

ادامه

از سجده بزغاله تا مسابقه کُشتی خطاط‌ها!

در نگاه اول، شاید این‌گونه به نظر بیاید که ائمه معصومان به جهت جایگاه خاصی که در جامعه داشتند، هیچ‌گاه به مقوله بازی نمی‌پرداختند. حجت‌الاسلام ناصرالدین انصاری قمی، حدیث‌پژوه و مؤلف تاریخ، اعتقاد دیگری دارد. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، در این یادداشت شفاهی، به ذکر وقایع مختلفی از بازی‌های معصومان با کودکان و بازی‌هایی که خود ایشان در کودکی انجام می‌دادند، می‌پردازد. مطالعه این نوشتار، انسان را با وجوه کمتر شناخته‌شده‌ای از زندگی معصومان و توجه ایشان به بازی‌های کودکان و انتقال مفاهیم تربیتی از این طریق، آشنا می‌سازد.

ادامه

تطبیق مفاهیم فقهی

‌لهو حرام نیست

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، نویسنده و استاد مطرح درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در مقاله‌ای که در شماره ۸۲ مجله...

لهو در فقه شیعی

در این گزارش تلاش شده است تا نظرات فقهای شیعی در رابطه با حکم فقهی لهو جمع‌آوری شود اما پیش از آن معنای لغوی...

لغو در فقه شیعه

در باب لغو نسبت به لهو و لعب، پژوهش‌های بسیار کمتری انجام شده است در کتب فقهی، بحث لغو به دلیل اشتراک آن در...

لعب در فقه شیعی

در این گزارش تلاش شده است تا نظرات برخی فقهای شیعه در رابطه با حکم فقهی لعب جمع‌آوری شود اما پیش از آن معنای...

لهو در فقه اهل‌سنت

در این گزارش تلاش شده است تا نظرات فقهای اهل‌سنت در رابطه با حکم فقهی لهو جمع‌آوری شود اما پیش از آن معنای...

لعب در فقه اهل‌سنت

در این گزارش تلاش شده است تا نظرات برخی فقهای اهل‌سنت در رابطه با حکم فقهی لعب جمع‌آوری شود اما پیش از آن...

لغو در فقه اهل‌سنت

در فقه اهل‌سنت، مطالب زیادی در رابطه با حکم لغو یافت نمی‌شود اما از همان نگاشته‌های اندک نیز روشن می‌شود که...

لهو، دوری از یاد خدا نیست!

تفریح در جوامع مذهبی، معمولاً به‌عنوان امری مذموم شمرده می‌شود بسیاری از متدینان، تفریح را مصداق لهو، لعب و...

هر عمل بیهوده‌ای، لهو نیست

عنوان «لهو» از عناوین سهل و ممتنع فقه شیعی است در ابتدا به نظر می‌رسد مفهوم آن روشن است، لکن تاکنون تحقیقات...

تطبیق عناوین محرمه